Volg het Tinners’ Trail door Cornwall

door op 03/03/10

tinners trailJouw rol als mijneigenaar in het 19de eeuwse Cornwall (Engeland) is om jouw mijnen zo efficiënt mogelijk naar de grondstoffen tin en koper te laten delven. De prijs waarvoor je de grondstoffen verkoopt verandert elke ronde, en de aanwezigheid van water in je mijn zorgt voor hoge kosten. Met je behaalde winst kun je investeren in punten, maar vergeet niet dat je de volgende ronde ook geld nodig zal hebben.

Het spel duurt 4 ronden, elke ronde wordt de prijs van tin en koper bepaalt en krijgt iedere speler 10 tijdspunten. De speler met de meeste tijdspunten is aan de beurt en moet een actie kiezen, elke actie neemt een bepaalde tijd in beslag. De tijd die een speler nog heeft wordt bijgehouden op de tijdtabel, de speler die bij een gelijke tijdstand als eerste op die tijd is aangekomen, dus bovenaan staat, mag zijn actie spelen. Hierdoor is het mogelijk om meerdere acties achter elkaar te spelen zolang je maar op de tijdtabel voor de andere spelers blijft. Dit wijst zich snel genoeg.

Tijd voor de acties

tinners trail
Mijn Bouwen (2 tijdspunten): De speler die deze actie kiest mag een locatie uitzoeken die geveild gaat worden voor het bouwen van een mijn, wie het meeste geld biedt op deze locatie mag de mijn bouwen en zal 2 tijdspunten in moeten leveren. Als de speler die deze actie speelt niet diegene is die de mijn bouwt mag hij opnieuw een actie kiezen.

  • Delven (1 tijdspunt): Delf grondstoffen uit één van je mijnen tot het maximum toegestaan, normaal 2 blokjes maar door innovaties mogelijk meer. Na het delven komt er 1 waterblokje op deze locatie bij. De prijs die je moet betalen wordt bepaald door het aantal water blokjes aanwezig. Prijs per blokje = aantal waterblokjes. Delf je 3 blokjes met 2 waterblokjes aanwezig is de prijs 6 Pond. Daarna wordt er een waterblokje toegevoegd.
  • Pasteitjes verkopen (1 tijdspunt per pasteitje): Weet je niks meer te doen, of heb je dringend geld nodig, dan kun je pasteitjes verkopen voor 1 Pond per tijdspunt.
  • Passen: Zodra je niets meer wil/kan kun je passen op dat moment wordt je markeersteen van de tijdtabel afgehaald en mag je de volgende beurt voor diegenen die nog niet gepast zijn.

De volgende acties bevatten innovaties, om die te mogen bouwen moeten ze nog beschikbaar zijn in de innovatietabel.

  • Haven (2 tijdspunten): Met een haven (schip) verdwijnt er 1 waterblokje uit het gebied en wordt de capaciteit van de mijn met 1 verhoogd. Er mag maar 1 haven per locatie gebouwd worden.
  • Mijnwerker (1 tijdspunt): Verhoogt de maximumcapaciteit van de mijn met 1. Per locatie mag ook maar 1 mijnwerker.
  • Trein (2 tijdspunten): Verhoogt de maximumcapaciteit van de mijn met 1. Verwijder 2 blokjes water van deze locatie en ook 1 waterblokje van alle buurlanden.
  • Drainagetunnel (3 tijdspunten): Deze tunnel leg je op de grens van 2 locaties, beide locaties komt er 1 koper en 1 tin blokje bij. Ook verdwijnt er in beide gebieden 1 waterblokje. In een locatie mogen meerdere tunnels gebouwd worden alleen de grensovergang moet telkens een andere zijn.
  • Waterpomp (1 tijdspunt): Voor elk schijfje wat je krijgt verdwijnt er 1 waterblokje op de locatie waar je ze inzet.

Verkopen, investeren & winnen

tinners trailNadat alle spelers zijn gepast mag die eerst gepaste speler zijn grondstoffen verkopen, de prijs is aan het begin van de beurt bepaald. Als alle spelers de verkoop hebben gedaan mogen de spelers om de beurt één investering plaatsen. Op de investeringstabel is plaats voor 2 spelers per vakje elke vakje staat voor een hoeveelheid geld en punten. De eerste ronde is goedkoop punten scoren maar je zult rekening moeten houden dat je de volgende ronde ook nog iets wil delven of bouwen. Als alle spelers niet meer willen investeren gaat de volgende ronde beginnen. De prijs van koper en tin wordt weer bepaald en de tijdspunten zijn weer terug. Na 4 ronde eindigt het spel en wint diegene met de meeste punten, bij gelijke stand wint de speler met het meeste geld is het dan nog gelijk dan is het aantal blokjes (koper en tin) bij jouw mijnen beslissend. Is het dan nog steeds gelijk, zo spannend kan het spel zijn, dan wint de speler die de laatste als eerste is gepast.

Conclusie

Tinners’ Trail is een leuk logistiek spel met veel mogelijkheden, “had ik nu maar dat gedaan” zal zeker door je hoofd schieten. Let vooral op de gebieden waar de verhouding grondstof – water gunstig zijn. Geen water betekent gratis delven. Geluk speelt maar een kleine rol in dit spel. Het is vooral een strijd om de beste locatie en de beste innovaties. Laat andere spelers bieden op locaties die je toch niet wilt of laat ze de hoofdprijs betalen voor de toplocatie. Bedenk hoeveel geld je nodig hebt in de komende ronde en investeer de rest in punten. Veel plezier met het spelen van Tinners’ Trail.

Tijdens het aankomende NK Bordspellen (15 mei, Ducosim Lentebeurs) wordt dit spel ook gespeeld.

Algemene informatie

Aantal spelers: 3-4
Speelduur: 60-90 min
Prijs: €35
Uitgave: 2008
Uitgever: QWG

Tinners trail board

Deel met andere via:
  • email
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Google Bookmarks
  • Hyves
  • StumbleUpon
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • eKudos
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Reddit

Plaats een reactie