Offrandes

door op 26/05/10

offrandesOffrandes speelt zich af ten tijde van de Peloponnesische Oorlog. De Grieken hebben honger en lijden aan allerlei ziektes. Ze proberen de goden gunstig te stemmen door middel van dierlijke offers. De speler die de grootste offers weet te brengen op het beste altaar zal Offrandes winnen en spoedig worden verlost van deze strijd.

Om dit te bereiken probeert elke speler belangrijke personages te bemachtigen, dit doen ze door tegen elkaar op te bieden, deze personages kunnen we gebruiken om betere dieren te kunnen offeren, toegang tot een beter altaar te krijgen of iemand om kunnen kopen.Elke ronde bestaat uit 4 fases: Bieden, omkopen, offeren en opbrengsten. Het spel eindigt zodra één speler de honderd heeft bereikt of alle altaren bezet zijn. Daarna volgt nog een eindtelling.

Personages

offrandesHet kiezen van één van de 7 personages houdt in dat je jouw fiche op het overeenkomstige spoor één vakje naar boven mag plaatsen. Per personage zijn 5 vakjes waarvan de bovenste maar door 1 fiche kan worden bezet. Zodra een andere speler dit vakje wil betreden wordt het fiche wat er al lag een plaats naar beneden geschoven. Dit zijn de personages waaruit je mag kiezen.

1. De Boer bepaalt welk dier je mag offeren, een kip is 1 punt een koe levert je vijf punten op.
2. Waterdraagster bepaalt hoeveel dieren je mag offeren dit doet ze echter niet alleen maar samen met de Bloemist. De stand van het laagste fiche van deze 2 personages is het aantal dieren wat je mag offeren.
3. Bloemist; zie Waterdraagster.
4. Tempelwachter gaat over de toegang tot de altaren, hoe hoger je fiche hoe beter het altaar is, dit levert punten op aan het einde van het spel.
5. Priesteres geeft je elke beurt een aantal punten kado.
6. Omkoper kan fiches van andere spelers verlagen en daarmee zijn eigen fiche één plaats verhogen.
7. Wachter beschermt tegen de omkoper als zijn fiche hoger ligt als het omkoper-fiche van andere spelers.

offrandes

Fase 1: Bieden
De startspeler begint met het aanbieden van 2 personages. Deze personages worden per opbod verkocht. De speler met het hoogste bod verplaatst de fiche van deze personage 1 vakje naar boven. Als de startspeler niet het hoogste bod had mag hij nog eenmaal 2 personages uitzoeken. Als deze niet door de startspeler worden gekocht dan is zijn beurt voorbij. Zodra alle spelers startspeler geweest zijn gaan we naar de volgende fase.

Fase 2: Omkopen
In de volgorde van startspeler mag hij een andere speler omkopen als zijn omkoperfiche hoger staat dan de wachter van een andere speler. Elke speler mag hooguit 1x worden omgekocht per fase. Bij een omkoping verplaats je 1 fiche van de omgekochte speler naar beneden en bij hetzelfde personage verplaats je eigen fiche 1 omhoog, dit mag alleen als zijn fiche (bij deze personage) niet op nul staat. Uitzondering zijn fiches die in het 5de vakje staan die mogen alleen omgekocht worden als de omkoper ook in het 5de vakje staat.

offrandesFase 3: Offeren
In de volgorde van startspeler mag er geofferd worden. De stand van de boer bepaalt welk dier, en de laagste stand van de Bloemist/Waterdraagster bepaalt de hoeveelheid dieren die geofferd gaan worden.

Voorbeeld: Stand: Boer (3), Bloemist (4), Waterdraagster (2). De speler mag dan 2 geiten (3×2=6 punten) offeren. 3 koeien zou 15 punten opleveren.

Deze dieren moeten wel voorradig zijn, anders mag hij een lager diersoort pakken, maar dat levert wel minder punten op. Ook moet er toegang zijn tot een altaar, dat is te zien op de plaats bij de tempelwachter. Ook moet het altaar leeg zijn, of het offer moet het hoger zijn dan het offer wat op die plaats ligt. Na een offer plaats je een fiche op het altaar om aan te geven dat het jou offer was.

Voorbeeld: Op het laatste altaar liggen 2 schapen, om daar overheen te kunnen heb je minimaal 2 koeien nodig of 3 schapen, 6 geiten is niet genoeg net als 100 kippen. Het diersoort moet dus hoger zijn en minimaal net zoveel.

Fase 4: Opbrengsten
Na het offeren ontvangen alle spelers 10 drachme (met een maximum van 30), ook gaan de spelers met de Priesteres een aantal punten omhoog. Ook komt er een nieuwe startspeler.
Nu is de ronde ten einde en begint het opnieuw totdat een speler de 100 punten grens overschrijd of alle altaren gevuld zijn.

Eindtelling

Alle altaren worden opgeteld bij de score van de eigenaar. De 11 altaren hebben verschillende waardes. Links zijn de 5 punten en de meest rechter is 25 punten.
De speler met de meeste punten wint.

Conclusie

Offrandes is prachtig vormgegeven (met leuke houten diertjes) spel met voldoende spanning in het bieden op personages, ook de keuze van het personage zit genoeg tactiek in. Soms is het handiger om eerst andere aan te bieden die je zelf niet wilt hebben om andere spelers uit te schakelen. Let goed op wat een ander wil en kan, en laat je niet blut spelen of te vaak omkopen.
Hou je van bieden, bluffen en tactische keuzes dan is offrandes wat voor jou. Nu nog wat moeilijk te verkrijgen maar de betere spellenzaak weet er wel aan te komen.

Algemene informatie

Aantal spelers: 3-5
Speelduur: 60 min
Prijs: € 35
Uitgave: 2010
Uitgever: Ludonaute

Deel met andere via:
  • email
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Google Bookmarks
  • Hyves
  • StumbleUpon
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • eKudos
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Reddit

Plaats een reactie