Luister naar de wind op je eigen Finca
door Stefan op 19/02/10
Mallorca, eiland van de Wind. Een plaats van gouden stranden en een licht-blauwe zee. De amandel oogst is nabij, sappige sinaasappelen, citroenen, vijgen klaar om te worden geplukt. Olijfbomen betoveren het land met hun gekrulde takken en weelderige. In het midden van dit landschap staat uw eeuwenoude natuurstenen boerderij samen met uw grote windmolen: Dit is uw FINCA.
Het bord van Finca toont de mediterrane eiland Mallorca. Spelers proberen gewas en de vruchten van Mallorca (zoals sinaasappels, citroenen, amandelen leveren, druiven, enz.) door middel van het verplaatsen van werknemers op een traditionele windmolen. Doel van het spel is om je opbrengst zo effectief mogelijk te verdelen om sneller te leveren dan je tegenstanders.
Mallorca is verdeeld in 10 regio’s. Elke regio wil bepaalde producten van je kopen en het is jouw taak om aan de vraag te voldoen. Plaats je arbeider op 1 van de wieken om zo vruchten te ontvangen. Heb je genoeg vruchten geoogst kies er dan voor om een ezel in te zetten en daarmee af te reizen naar de regio die jouw voorraad wil kopen. Voor deze vruchten krijg je 1 of meerdere tegels die punten waard zijn. De speler met de meeste punten wint Finca. Tijdens je beurt heb je 3 opties: vruchten oogsten,vruchten leveren of een actiefiche gebruiken
Vruchten oogsten
Oogsten doe je op de molen, verplaats één van je arbeiders met de wijzers van de klok mee over de molen. Het aantal stappen wat je moet bewegen is gelijk aan het aantal arbeiders op de molenwiek waar je vandaan wilt vertrekken. Staat je arbeider dus alleen op een wiek dan moet hij op de volgende plaatsnemen. Staan er echter nog 2 andere arbeiders bij hem dan moet hij 3 wieken verder geplaatst worden. Om de opbrengst te bepalen geldt een soortgelijke regel. De opbrengst is gelijk aan het aantal arbeiders wat nu op de wiek staat. Kom je op een wiek waar al 2 arbeiders staan ontvang je dus 3 vruchten. De vrucht die je ontvangt is afhankelijk op welke wiek je eindigt.
Als de speler bij een verplaatsing 1 van de 2 scheidingslijnen passeert, ontvangt hij naast de
vruchten ook één ezelskar uit het midden van de windmolen.
Vruchten leveren
Om vruchten te kunnen leveren heb je een ezelskar nodig. Elke regio heeft een vruchtentegel waarop een getal tussen de 1 en 6 staat. De speler mag tijdens zijn beurt aan meerdere regio’s leveren maar mag niet meer dan 6 vruchten leveren. Om vruchten te leveren leg je eerst een van je ezelskarren
terug, vervolgens leg je de overeenkomstige vruchten op de vruchtentegel in een regio. Een levering moet exact overeenkomen met de vraag van die regio. Op sommige tegels staan vruchten met vraagtekens, die staan voor willekeurige vruchten maar moeten wel dezelfde zijn.
Naast een vruchtentegel ligt er ook een fincategel in elke regio, deze wordt uitgedeeld zodra de laatste vruchtentegel uit de regio is. Op de fincategel staan 1 of 2 vruchten afgebeeld, de speler met de meeste vruchten van die soort of soorten ontvangt de fincategel, op deze regio wordt nu een houten finca geplaatst. Als alle (afhankelijk van het aantal spelers) Finca’s geplaatst zijn eindigt het spel.
Gebruik één actiefiche
Er zijn 4 soorten actiefiches, een speler mag elke maar 1x gebruiken. Gebruik je een actiefiche niet levert hij op het einde van het spel 2 punten op. Bij het actiefiche met de ezelskar met cijfer 10 mag je in plaats van 6 nu 10 vruchten leveren, hiervoor hoef je geen ezelskar in te leveren. Het actiefiche met de vrucht erop betekent dat je deze beurt 1 vrucht naar keuze minder hoeft te verkopen op de totale levering, je mag hierdoor dus ook de waarde van 6 overschrijden. De overige 2 fiches hebben betrekking op de molen, bij de ene mag je een arbeider naar een willekeurige wiek verplaatsen, daarbij ontvang je geen ezel. Met het laatste fiche mag je je arbeider 2x verplaatsen. Wees niet te zuinig met je fiches als je denkt dat het moment er is gewoon gebruiken. Het voordeel is vele malen groter dan de 2 punten die je krijgt tijdens de eindtelling.
Hou rekening met de volgende regels
Als een spelers vruchten of ezels mag pakken maar niet meer voorradig zijn, moeten alle spelers (inclusief de speler aan de beurt) alles van dat soort inleveren, daarna pakt de speler wat het had moeten krijgen.
De eerste speler die vruchtentegels met de waarde 1 tot en met 6 verzamelt, mag de hoogste (7 punten) bonustegel pakken. Het is mogelijk dat een speler meerdere bonustegels ontvangt als hij een tweede set van vruchtentegels met waarde 1 tot en met 6 verzamelt.
Alle spelers leggen de tegels, fiches,ezels en vruchten open voor zich neer, hou rekening met wat voor opties andere spelers hebben, in theorie is het mogelijk dat één speler alle 6 de vruchtentegels met het cijfer 1 pakt, daarmee is het voor de andere spelers niet meer mogelijk om een bonustegel te ontvangen.
Conclusie
Finca hoeft alleen al door zijn kleurrijke verschijning nooit te vervelen. De regels zijn simpel en er is veel interactie met andere spelers, wat zij doen heeft invloed op jouw mogelijkheden. Finca ligt zo op tafel, en zal nog vaak gespeeld gaan worden. Geniet van Finca!
Algemene informatie
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 45-60 min
Prijs: €30
Uitgave: 2009
Uitgever: Hans Im Glück
Marjon
Hoi Stefan,
Ik ben benieuwd waar je dit spel hebt gekocht.
Ik hoor het graag, vind het een superspel alleen nu nog in het bezit komen ervan.
Groet Marjon
Stefan
Hoi Marjon,
Helaas heeft Finca nog geen Nederlandse uitgever. In Oktober is er een grote Duitse Beurs “Spiel” in Essen daar heb ik hem vorig jaar gezien.
Hopen dat er een Nederlandse uitgever komt, of je kunt het via een
ander land kopen. Nederlandse spelregels zijn er wel al.
Groet,
Stefan